Thursday, October 16, 2008

RAYA KAT MALAYSIA JUGA SAMA MACAM RAYA DI PERANTAUAN

Kolej aku menganjurkan majlis sambutan hari raya yang dikelolakan oleh mereka yang bukan muslim. Aku sebenarnya tak berapa nak kesah tentang siapa yang kelolakan. Asalkan majlis berjalan lancar, itu sudah memadai.

Poster kutipan bayaran majlis juga sudah ditampal. Hanya menunggu mereka yang berkewajipan datang memungut. Tetiba dia datang.

"Abang, saya datang mahu kutip duit majlis hari raya." Dia kata.

"Berapa?". Aku tanya. Pura-pura tak tahu.

"RM5 sahaja". Dia kata. Dengan muka confident.

"Banyaknya kau songlap duit? Poster kat luar tu, kata RM4 je.". Aku kata. Sedikit herdik.

"Saya tak tahu la bang. Orang suruh saya kutip ja. Macam ni la. Kalau ada lebih nanti saya pulang."

"La, kau ingat aku duduk sini baru semalam ke? (Dalam hati: Kau ni macam palat jugak kadang-kadang). Aku bayar RM4 je. Kalau ada orang tak puas hati, bagitahu aku"

Itu satu hal-lah. Ini satu hal yang lain.

Bila time ambil makanan malam tu, aku sedikit terharu. Tetiba teringat pada rakan-rakan yang beraya di luar negara. Di perantauan. Air mata hiba aku turut mahu mengalir. Tapi aku tahan-tahan juga. Tak macho-lah kalau menangis. Ye tak?

Agak-agak korang, di negara mana ek yang sambut hari raya dengan makan nasi ayam, pisang sebiji dan sirap segelas? Mahu tak nangis aku. Beraya negara sendiri tapi hidangan raya sebegitu rupa. Raya ke tu?

Hish, menci.

No comments:

Post a Comment

Komenlah Aku