Friday, October 17, 2008

PILIH**RAYA 2008 : SELEPAS KEPUTUSAN KELUAR

Seperti sudah menjadi tradisi kampus ini, dalam tiap-tiap pilihanraya kampus, penerima undi terbanyak biasa wanita yang mempunyai rupa paras menarik dan agak seksi (?). Tahun ini juga. Sama macam tahun lepas. Penerima undi terbanyak dan popular adalah wanita.

Kenapa dia boleh jadi popular dan menang pula?
Kebanyakkan calon tahun ini, seperti yang aku katakan sebelum ini, adalah dari mereka-mereka yang aku tak kenali (Atau mereka memang kurang terkenal). Bukan aku sahaja. Mereka lain yang mengundi, juga tak mengenali calon undian mereka. Jadinya, pertimbangan yang dibuat oleh pengundi semasa proses mengundi ialah:

a) Bangsa.
Bukan aku maksudkan mereka di sini ialah racist. Tetapi setiap bangsa mahukan wakil mereka berada dalam hierarki tertinggi pucuk kepimpinan sebagai wakil kepada suara hati mereka. Sebab itulah ia merupakan pertimbangan utama mereka di sini.

b) Rupa paras (Bagi calon wanita)
Kebiasaan bagi pengundi (lelaki) yang tak ambil port sangat tentang perbalahan pihak-pihak berkepentingan dalam pilihanraya, mereka lebih suka memangkah calon-calon wanita yang bagi mereka, tergolong dalam kelompok "wanita cantik". Biasanya, ianya sekadar suka-suka sahaja.

c) Flyer-flyer mini selit celah pintu.
Bagi adik-adik semester satu yang masih belum pernah ada pengalaman mengundi (Kampus mahupun Umum), ini merupakan detik mengelirukan untuk memilih calon mereka. Jentera-jentera setiap wakil calon akan sibuk cucuk-cucuk adik-adik ini dengan memomok-momokkan mereka dengan pelbagai denda mengarut i.e Buang kolej, kena dengki. Jadinya, mereka turut sahaja flyer-flyer mini ini.

d) SMS "Undilah calon ini"
Sama seperti (c) cuma dalam versi elektronik.

Aku harap selepas pengumuman jawatan kelak, mereka yang berjaya menduduki pangkat MPP ini akan menjalankan tanggungjawab sebenar mereka untuk menjaga kepentingan dan kemaslahatan pelajar dan bukan mengikut kata pihak-pihak yang berkepentingan sahaja.

SELAMAT BERTUGAS.

1 comment:

Komenlah Aku