Saturday, October 04, 2008

LAWATAN SOSIAL KE BANDAR CHA'AH, PEKAN LABIS DAN BANDARAYA KLUANG.

Tanpa disangka-sangka, panggilan dari sahabat yang mempelawa aku untuk mengikutnya untuk pergi beraya. Tanpa melengahkan peluang, aku terus setuju tapi unfortunately terdelay masa sikit sebab masalah teknikal. Maaf kepada mereka-mereka yang tertunggu-tunggu samada dalam kereta atau di rumah masing-masing dengan masakan yang enak-enak tu. Dan kali ini, aku ke rumah mereka yang tidak pernah aku berkesempatan nak pergi selama ini.

Perjalanan beraya aku agak thrill sedikit berbanding pengalaman pergi jemputan Boyak kahwin tempohari. Bermula dengan menumpang kereta Famizah yang menunggu aku di Tol Simpang Renggam pada jam 10.56am. Kemudian Pais (Selaku pemandu) cuba memandu dengan sepantas mungkin kira-kira 120km/j hingga 140km/j (Cik-Pengamal-UndangUndang jangan ambil tindakan ye) selepas panggilan desakan dari beberapa rakan yang cair make-up dan blusher lepas tunggu lama di rumah.

Bermula di rumah Arfa. Tanpa apa-apa hidangan istimewa :) Minuman air oren, sepiring kek batik dan beberapa potong cerita yang di kongsi bersama oleh ibu Arfa kepada kami. Tak sangka pula, Rashid Ithnin (kami penggil dia Se-pam) senior kami di SMKAS, rupa-rupanya sepupu Arfa. Kantoi!

Seterusnya ke rumah Afzan yang berada nun jauh di kayangan (?)... di Felcra Bukit Kepong. Agak sukar untuk ke rumahnya kerana beberapa petanda yang disebutkan oleh Afzan terlalu subjektif. Tapi kira ok la sebab kebingungan kami ini terubat juga dengan hidangan Bee Hoon Goreng Putihnya yang lazat sekali. Lebih-lebih lagi bila digandingkan dengan sambal kicap. Dia punya pergi.... Pergh.... Tapi aku agak tertanya-tanya juga, ini Afzan yang masak-kah? Sebab ianya terlalu enak.

Hahaha...

Seterusnya kami berpatah semula ke Kluang untuk ke rumah Soraya yang tertunggu-tunggu kami sedari jam 12.00pm lagi. Masakannya juga telah sejuk. Maaf! Hidangan raya menanti kami. Nasi himpit daun pisang dah lama tunggu kami dengan pasangannya, serunding kelapa, sambal kacang, ayam masak kicap (kot) dan kuah lodeh. Boleh tahan la dia punya air minum. Pergh...memang terangkat dia punya umph. Secret reveal. Mungkin sebab dah lama sangat hidup merantau, Afzan tidak pernah tengok nasi himpit daun pisang. Kasihan....

Port seterusnya, kami ke rumah Anom, seorang pensyarah di Politeknik Kota Kinabalu. Agak lewat ke rumahnya. Maaf sekali lagi. Hidangan Bee Hoon Gorengnya sepatutnya membuka selera aku seluas-luasnya. Tapi sayangnya, kesihatan perut tidak mengizinkan. Tapi sempat la jamah sedikit supaya tak termimpi-mimpi di kemudian hari.

Next. Ke rumah Saadah. Jiran aku di taman aku. Walaupun tak pernah bertegur sapa dengannya (sebab aku kan orang perantau), sejak sekolah sampai la sekarang, dia jemput juga aku ke rumahnya. Siap makan Laksa Johor lagi. My favourite. And again, secret reveal. Mungkin sebab dah lama sangat hidup merantau, Afzan tidak pernah lihat Laksa Johor. Apatah lagi merasanya. Kasihan....

Itu je la kot pengalaman beraya ke rumah wanita-wanita sekitar Johor yang belum lagi aku buat lawatan sosial selama ini. Bukan apa, jika mereka berkahwin nanti, tidak la aku sesat pusing-pusing nak mencari rumahnya.

6 comments:

  1. sungguh kejam kamu...
    rumahku berhampiran sahaja dengan bandar kluang.....

    ReplyDelete
  2. hahaha.. lawok la ko wiwin.. aku mmg x penah nmpk nasi himpit daun pisang.. aku blk umah siap cite dgn mak aku.. mak aku ckp tu masakan org jawa.. huhu..

    p/s: bihun itu mak aku yg masak (kau mesti dh jangka, kan?)

    ReplyDelete
  3. uit..mak aku neh bukak citer ke kat korang?aisey..kantoi..hahaha..aku tak penah citer kat korang..kambing tol..leh kantoi..


    jane budak pekan,aku budak bandar, sue budak bandaraya..hahah..dah mcam ikan bandaraya lak bunyiknye..haha..

    ReplyDelete
  4. en fikri!
    engko sgt nyer x hingat kat aku..
    g bando kluang sggah la umah aku...
    ko g kluang msti lalu a.tam kan?
    hampeh la mamat niH~
    laen kali raya dtg2 la umah aku!
    kite kan se-u..
    hahahaha
    =)

    ReplyDelete
  5. cis wiwin bukan nak ckp ada umaha wek kat ayer hitam..

    ceh..

    ReplyDelete

Komenlah Aku