Friday, October 10, 2008

HIDUP INI MEMANG PALAT, TAPI KAU LAGI PALAT

SALAM SEJAHTERA MAT JAMBU!

Hari itu, aku dah beli tiket wayang cerita "KAMI". Tapi baru 10 minit aku tonton, aku dapat panggilan dari emak. Berita kehilangan Pak Usu aku terima. Aku bergegas keluar meninggalkan seat yang belum panas. Umur Pak Usu masih panjang. Hari itu, Allah masih memanjangkan usia lagi. Berita kehilangan Pak Usu adalah berita palsu.

Tapi 3 hari kemudian, Allah lebih menyayangi Pak Usu. Dia meninggal pada jam 9.00am 8 Oktober 2008 di HSAJB kerana penyakit yang tidak diketahui.

Aku repeat nak tengok cerita "KAMI" pada hari semalam. Kerana terpedaya dengan reputasi drama sirinya, aku pergi menonton seorang diri (macam biasa) pada hari semalam.

Cerita ini pada kasarnya mengisahkan perihal remaja bandar yang mempunyai masalah keluarga, secara tipikalnya. Tapi apa yang mantapnya filem ini, setiap karektor dibekalkan dengan isu-isu remaja yang tipikal tetapi berbeza cara penyelesaiannya.

Ok, kita mulakan dengan watak Lynn. Dalam cerita ini. Masih meneruskan lagi karier sampingan (utama?) sebagai penulis/ pengkritik tapi kali ini bukan untuk Fanzine KAMI tapi untuk majalah JUNK sebagai freelancer. Masalah lamanya kembali menghantui apabila Boy cuba meluaskan karier sebagai Drug Dealer di kota metropolitan Kuala Lumpur. Dia paksa Lynn jadi Pusher kembali dengan ugutan akan kacau kawan-kawan Lynn dan beritahu pasal kegiatan lama Lynn di kampung (As a Pusher). Very naughty boy.

Sofie. This girl is very sweet. Dia ni pun remaja bermasalah sebab dia kiut sangat. Dia sebenarnya suka pada Ali tapi Ali anggap dia macam biasa-biasa saja. Dilema dia bertambah apabila emaknya sorokkan surat tawaran further study-nya. Hangin la dia. Tapi masalah dia biasa-biasa ja. Takde la kronik sangat.

Adii. Awek ni nampak macam kasar tapi kome tenung lama-lama, boleh tahan cute jugak. Dalam versi filem ini, tiada satu scene pun yang melibatkan ibubapanya. Dia mempunyai masalah mencari jodoh via internet. Pada mulanya, banyak juga dia dapat pakwe-pakwe internat tapi macam biasa, semuanya hampeh. Sebenarnya, dia masih menunggu someone with nickname "Vanilla ais". Tapi tak jumpa-jumpa. Macam mana nak jumpa, mamat tu sebenarnya dah mati dan mamat tu sebenarnya abang Abu! Ini maslaah Adii ini is very typical. Too typical sebab aku rasa pernah tengok cerita yang lebih kurang gini la.

Ok, Ali. Memang dia paling bermasalah. Tertekan dengan keluarganya yang makin pincang. Emaknya yang dah mula cari balak baru selepas bercerai. Dengan ayahnya yang busy dengan business dan kerjanya yang sucks. Tambah-tambah lagi dengan Teka Teki punya kritik band The Disaster (Band Ali) dalam Majalah JUNK. Dengan dia tahu masalah lama Lynn. Dia sebenarnya suka pada Lynn tapi nampak gaya macam Lynn boh layan je.

Abu. Best sidekick ever. Bring humour in every single appearance. Lari dari pusat pemulihan. Masalah dengan bapak dia, tak bertegur sapa. Tak banyak masalah actually sebab sering ditutupi dengan humournya. The sad thing is akhirnya Abu mati kena tikam dengan Boy.

Dalam cerita ini aku banyak belajar bahasa inggeris yang mudah tapi macam best.

Skrip yang selamba dan bersahaja, macam budak-budak biasa guna, memantapkan lagi cerita.

Aku bagi 4 dari 5 bintang.

3 comments:

  1. aku suka ali. since aku dpt tau dia mati, aku x mau tgk filem kami :|

    ReplyDelete
  2. Beb, yang mati tu namanya ABU. ALI still hidup dengan familynya yang makin nak baik.

    Kamu silap cerita ni.

    ReplyDelete
  3. owh!

    aku x silap cerita. cuma silap nama.

    pembetulan: aku suka abu. since aku dpt tau dia mati, aku x mau tgk filem kami

    P/S: abu itu Nas-T, kan? aku suka dia.

    ReplyDelete

Komenlah Aku