Saturday, October 25, 2008

BINCANG PAGI DI NEW DELHI

Aku terasa macam nak bersarapan pada pagi ini. Almaklum la, study week sudah bermula. Tugasan dah dihantar keseluruhannya. Maka, mana pelajar yang duduk dekat-dekat sini, ramai yang dah balik rumah. Kononnya nak ambil berkat ibubapa sebelum peperiksaan bermula.

Aku memang terasa sangat betapa kosongnya kolej aku semalam dan pagi ini. Sehinggakan kawanan kera tanpa segan silu dan takut, membongkar tong-tong sampah di sekitar blok aku. Mana tak hangin. Bangun-bangun pagi, aku ingatkan dapat dengar kicauan burung dan menghirup udara segar (kata duduk dalam hutan, aku jangkakan semua ini!)., tapi apa yang aku dapat? Najis dan bunyi bising kera. Cis!

Aku hidupkan motor. Aku pergi Subai. Ingatkan nak try sarap roti pisang. Cis, Tak sedap!

Sedang aku dok masyuk layan channel Animal Planet, tetiba datang 2 orang "makcik". Kenalan aku. Baru kenal semester ini walaupun dah jadi rakan se-batch selama 5 semester. Ntahapeapentah!

Kami berborak la macam-macam. Termasuklah perihal kerja dan penempatan ke organisasi praktikal.

Aku hairan. Kenapa perempuan (especially 2 orang "makcik" ini) memilih bidang perakaunan sebagai bidang mereka, sedangkan mereka tidak mahu menggalas risiko sebagai pengamal perakaunan?

Sepatutnya, sebagai pengamal perakaunan (accounting practitioner), kita perlu tahu risiko yang bakal kita tempuhi seperti pulang kerja lewat tanpa mendapat gaji kerja lebih masa, kehidupan bersosial yang terhad, perahan tenaga kerja yang melampau, dimaki client, diherdik boss. Benda ini benda biasa yang bertujuan untuk mendewasakan dan memantapkan skill kehidupan dalam bekerja (walau hakikatnya, tidak!).

Aku tak kata fikiran mereka itu salah. Mereka rajin (ulat buku [BWB?]), aku tak sangkal. Tapi itu belum lagi memenuhi kriteria untuk terjun ke bidang perakaunan. Rajin, tahan maki, anti-sosial, sihat tubuh badan dan macam-macam lagi, yang perlu dipenuhi.

Aku rasa korang boleh, dude! Cuma kurangkan korang punya kerek je. Hehehe...

Terima kasih kerna membaca.

No comments:

Post a Comment

Komenlah Aku