Sunday, September 21, 2008

TEKANAN YANG TAK TERMAMPU : ALTERNATIF!

Kehidupan sebagai pelajar, kadang kala menyeronokan, kadang kala membosankan. Bila datang dia punya sun, memang masyuk gila. Tapi bila datang dia punya badi, memang sengsara beb! So, macam mana kita nak handle stress ni?

Aku bukan nak cerita pasal pengurusan stress sebab aku bukan kaunselor. Cuma nak ceritakan beberapa alternatif yang orang selalu guna dan aku selalu nampak. Di kampus ini.

Menangis.
Alternatif ini selalu dipilih oleh kaum wanita. Sebab apa? Sebab ia paling murah. Yang paling mudah. Bila kita berada dalam keadaan yang amat tertekan, di mana semua tugasan perlu disiapkan dan dihantar sebelum pulang beraya, kita akan rasa amat tertekan. Lalu bila tekanan dah melebihi had, secara automatik, airmata kita akan mengalir. Mungkin ini memang tindakbalas biologi. Atau tindakbalas perasaan terhadap tekanan. Bagi sesetengah orang, mereka akan release tension bila menangis. Who's know? Boleh cuba.

Menjerit
Ini pun salah satu alternatif popular. Biasanya orang akan menjerit di bilik. Tekup bantal kat mulut, then jerit kuat-kuat-sampai-kuar-anak-tekak-pun-takpe. Paling kurang pun, roommate kita tahu yang kita berada dalam keadaan tertekan dan cuba tolong kita. Tapi terdapat beberapa keadaan di mana jeritan turut berlaku di kelas atau fakulti, yang mana ia membuatkan kita terpinga-pinga dan menyangkakan berlakunya histeria. Biasanya, jerit ini akan berakhir dengan tangis lalu ke bilik air.

Gelak kuat-kuat sekuat harimau...Aum!
Ini yang paling common bagi kebanyakkan lelaki. Mereka terdiri dari yang jenis happy go lucky. Buat kerja pun main-main. Biarpun berada dalam keadaan tekanan yang maha dahsyat, bibir masih mampu mengukir senyuman. Mereka sangat kuat berpegang pada prinsip "Laugher is a best medicine". Seberat mana pun tekanan, ia bukan satu faktor bagi mereka.

Hisap rokok berkotak-kotak sampai-tak-ingat-dunia
Ini kisah benar. Terjadi di depan mata aku. Bersaksikan hidung dan mulut yang penat menghidu dan membebel. Biasanya wanita jarang ambil pendekatan ini. Tapi ada kot? Lelaki yang biasanya ambil alternatif ini bermula dari zero ke hero. Dari pembenci rokok ke penagih rokok paling tegar. 2 kotak winston light 20 untuk satu hari. Bibir tak lekang dari rokok. Tiap 4 minit selang berganti. Sampai satu ketika tu, 2 batang rokok sekali gus. 2 minit kemudian lari ke bilik air dan muntah. Uwek! Tapi tak batal puasa. Sebab waktu tu bukan bulan puasa.

2 comments:

  1. aku punya cara membebaskan tekanan tak termasuk dalam list ko.. kalo tension yang amat, terutama nya yang disbbkan oleh manusia yang berada di sekeliling aku.. cara aku selalunye "imaginasikan acara pembalasan dendam"..walau cuma berangan or mimpi pon dah cukup utk buat aku hepi semula.tak kira la aku imagine aku maki hamun org tu ke, tampar ke, bunuh ke..haha.. yang penting aku senang hati dapat "balas dendam"! =)

    ReplyDelete
  2. cara aku pun xmasuk dlm list ko..
    aku suka makan bila aku tension..klu nk exam aku akan pastikan aku mempunyai bekalan coklat n snack yg mencukupi...

    ReplyDelete

Komenlah Aku