Saturday, July 05, 2008

KERETA BERGERAK!

Petang tu, aku memandu kereta kancil ke sekolah adik aku. Ini adalah sebahagian daripada rutin aku sepanjang cuti semester di politeknik dulu. Ambil adik sekolah.

Entah macam mana, petang itu, adik aku macam penat gile. Muka punya lah letih. Aku pun hairan, dia ni pelajar atau buruh binaan kat sekolah?

Naik je kereta, dia terus parking seat belakang. Teruskan rebahkan kepalanya. Baring. Macam penat sangat. Aku syak, dia penat sebab main sepak yem sebab dalam poket baju sekolah agamanya, terjulur bulu warna-warni dari gundu yem tu.

Malas aku nak tanya banyak.

Aku teruskan pemanduan pulang ke rumah. Hinggalah sampai di suatu traffic light itu.

"Bang! Bang! Kereta bergerak ni!" Jerit adik aku. Dari seat belakang. Penuh kekalutan. Penuh kejutan.

Aku mengerling ke arah belakang. Dengan gaya macho, terus tepuk dahi adik aku kuat-kuat.

"Sengal, ayah pesan maghrib jangan tidur."

Termangu-mangu adik aku. Mamai-mamai lagi. Toleh kanan kiri. Rupanya kereta sebelah yang gerak. Aiseh...

Adik-adik, jangan tidur waktu maghrib dalam kereta ye.

No comments:

Post a Comment

Komenlah Aku