Wednesday, May 21, 2008

KISAH SILAM DARI KACA MATA SEORANG PELAJAR #17

Terpanggil dengan entri En.Pais.

Unit Beruniform memang diwajibkan kepada semua pelajar sekolah menengah dan rendah di Malaysia. Teringat saya ketika di sekolah dahulu. Waktu sekolah rendah, saya sangat aktif dalam badan beruniform pengakap walaupun tak pernah mendapat peluang dalam menyertai mana-mana jamboree untuk saya meraih lencana baru. Waktu itu juga, tubuh badan saya belum lagi mahu membesar, maka mudah untuk saya menyertai banyak aktiviti.

Di peringkat sekolah menengah pula, saya menyertai pula Kadet Remaja Sekolah. Waktu itu Kadet Remaja Sekolah (KRS) baru sahaja ditubuhkan di sekolah saya kerana dengar kata, kementerian mewajibkan kewujudan KRS ini di semua sekolah.

Pada ketika itu juga, antara badan beruniform yang paling popular ialah Kadet Polis. Tetapi hanya pelajar puteri sahaja yang boleh menyertainya. Yang istimewanya tentang unit ini ialah segala pakaian untuk menyertai pertandingan perbarisan ditaja sepenuhnya oleh pihak polis. Waktu itu, uniformnya buruk. Baju biru cair dan seluar kaler koko. Yuck! Tapi sekarang dah lawa. Dah macam polis dah. Pada masa dahulu, dikatakan perbarisan kadet polis adalah yang best sekali dalam sekolah. Takde tandingannya. Mana taknya, unit beruniform lain dianaktirikan untuk membeli sebarang perkakasan perbarisan. Semua nak dibeli sendiri. Mahal tu. Mana mampu.

Waktu saya tingkatan tiga pula, unit polis trafik juga mula ditubuhkan dan rata-rata ia dianggotai oleh kebanyakkan rakan-rakan NTMTTS seperti A’an, Bal9at, Zahri, Amin, Nasreq dan beberapa nama yang saya tak berapa nak ingat. Zaman kegemilangan bermula apabila mereka memenangi Pertandingan Lalulintas Shell peringkat negeri yang berlangsung di Mersing. Saya kurang pasti samada mereka berjaya ke peringkat kebangsaan atau tidak. Bangga gila la dorang ketika tu. Kembang juboq.

Zaman kegemilangan KRS muncul sewaktu saya tingkatan empat. Ketika itu, KRS Malaysia mula serius menjalankan pelbagai aktiviti seperti perlantikan leftenan muda, pegawai, koperal, lans koperal dan Perjumpaan ala-ala jamboree (saya lupa namanya) yang bermula di Kelantan. Perbarisan juga mula dititikberatkan. Jangan tidak percaya bahawa saya telah menyertai perbarisan yang pertama yang disertai oleh KRS sekolah saya ke peringkat negeri di perkarangan Sekolah Tinggi Muar pada 31 Ogos 1999. Pada ketika itu, komanden kami ialah Encik Bontet (Ikhwan Nizam), tak silap aku adik angkat Zila kot. Kami berentap dengan pasukan lain yang sudah terkenal dengan kehebatan kawad kaki mereka seperti pasukan PKBM (di bawah seliaan Tentera Darat). Tapi, macam biasa kalau ada saya, pasukan jadi kalah la. Pada pertandingan kawad kaki tahun-tahun yang berikutnya, dengan kasih sayang yang dicurahkan oleh Cikgu Yahya Awang, pasukan KRS sekolah berjaya menjadi kasut but kawad yang diberi pinjam oleh pihak sekolah. Baiknya hati. Tapi malangnya kasut itu disalahgunakan oleh budak-budak ni untuk membelasah junior. Sengal. Nota: Bermula minggu lepas, Saudara Aminudin Salleh telah menjawat jawatan Leftenan Muda Kadet remaja Sekolah. Tahniah diucapkan dari kami.

Hidup bagai roda, kan? Pada tahun-tahun berikutnya, Kadet Polis makin malap. Unit Polis Trafik juga malap. Kadet bomba pula mula tunjuk belang. Dengan menyertai Pertandingan Kawad Kaki Badan Beruniform dan memenangi beberapa pertandingan sepanjang tahun 2000 – 2002, mereka mula mendapat manfaat seperti KRS. Kebanyakkan perkakasan disponsor oleh pihak sekolah. Pada tahun yang sama juga, Puteri Islam juga mula giat berlatih tetapi belum meraih sebarang kemenangan kerana pakaian mereka ketika pertandingan dikatakan kurang sesuai. Ini adalah benar. Pada hari pertandingan, mereka merubah persepsi penonton dengan memakai seluar track bottom hitam dijalurtepikan dengan garisan merah jambu di bahagian sisi seluar dan berbaju T puteri islam. Tetapi kebanyakkan pasukan hanya mengenakan pakaian biasa iaitu baju kurung putih dan kain merah jambu. Kesian sangat.

Lagi satu badan beruniform yang saya lupa sebut, Pasukan Bulan Sabit Merah (PBSM). Walaupun namanya tersohor seantero dunia, sebagai pasukan penyelamat manusia atau pasukan bantuan awal, namun mereka yang menyertainya, di sekolah saya, hanyalah terdiri dari mereka-mereka yang arbok-arbok ketepek, lempok dan mereka yang malas. Pada asasnya, pasukan ini dipilih oleh mereka kerana aktiviti mingguannya tersangat la kurang dan juga faktor pengerusi pasukan yang...alahai....tak semangat je saya tengok. Tapi tidak dinafikan, PBSM di sekolah lain sangat aktif berbanding sekolah saya, dahulu.

Satu fakta penting. Kebanyakkan mereka yang tergolong dalam golongan elit atau cerdik pandai, kurang aktif dalam aktiviti badan beruniform. Tak caya?

Sekarang saya tag anda semua. Arfa, Poji Basa, Ustad, Bal9at, Jane, Sue, Ujie, Ain, Ilya dan S.M, sila ceritakan pasukan unit beruniform manakah kamu di peringkat sekolah menengah dahulu.

NotaSakiBaki: Dapat info dari Hafiz Hadi dan disampaikan oleh Norazrine Abd Razak, senior kita, Saudara Halimudin Sukaiman (Exco Dakwah dan Penghayatan Islam 1996) dikatakan telah meninggal dunia akibat arteri tersumbat pada tarikh yang tidak diketahui. Mari kita sama-sama sedekahkan Al-Fatihah mudah-mudahan rohnya ditempatkan bersama golongan yang beriman.

6 comments:

  1. esok aku buat tag ko..

    kalo aku tak mc la..

    kehkehkeh..

    ReplyDelete
  2. aiseh.. walaupon kt part nota sakibaki..aku ttp bangge psl ade name aku kt blog en.fikri_kacak.. xD

    hmm...name jek?? pic xnk ke?? =P

    ReplyDelete
  3. lbh menarik klu de gambo..
    aku golongan elit x??hehe
    lg 1 golongan elit x join acara sukan..ye x?

    ReplyDelete
  4. Arin : Jadi la kan rin, dari takde? Tu nasib baik nama pidi tu org bole nampak. Kalau letak gambar pidi, belum tentu org nampak.

    Gat : Golongan elit tak reti kawad, bimbo, bukan atlit, inferiority complex. Hahahaha

    ReplyDelete
  5. wiwin...aku membangkang 100% PBSM terdiri drpd budak2 arbok....pengerusi dulu semua tough ko tau....mase form 5....Hasbullah (Bull) yg jd pengerusi...walaupun aku xde jawatan dlm PBSM... gambar aku tetap ade dlm majalah sekolah 2000 ruangan unit beruniform.....

    ReplyDelete

Komenlah Aku