Wednesday, May 28, 2008

KISAH BENANG DAN SUDU

Satu restoren mewah mula dibuka kepada orang ramai di tengah ibukota. Pelbagai promosi dilakukan dalam usaha menarik pelanggan untuk singgah di restoren itu. Kamal sedang pulang dari kerja dan tertarik dengan promosi restoren itu. Lalu dia singgah dengan harapan nyanyian perutnya akan berakhir di situ.

Setelah ditempatkan di meja yang sesuai, Kamal menyelak set menu yang disediakan. Erm...Boleh tahan juga makanannya. Matanya turut meliar-liar ke sekeliling restoren. Untuk menikmati keindahan restoren baru. Tiba-tiba matanya ternampak sesuai yang janggal. Dia memanggil seorang dari pelayan. Dengan penuh sopan santun, dia datang ke meja Kamal.

“Encik mahu tetapkan menu sekarang?” tanya pelayan itu.


“Bukan. Saya cuma nak bertanya. Ermm...kenapa semua pelayan di sini, di poket baju mereka terdapat sudu?” Tanya Kamal. Penuh kehairanan.

“Oh, yang itu. Sebenarnya, itu adalah salah satu usaha kami untuk mengurangkan masa melayan. Jika pelanggan terjatuh sudunya, kami akan terus beri sudu ini. Ini boleh menjimatkan masa untuk ulang alik ke dapur untuk mengambil sudu.” Terang pelayan itu.

Kamal tersenyum puas. Bagus restoren ini. Hal yang sebegini kecil pun diambilkira. Tak sia-sia setiap sen yang aku bayar, katanya dalam hati.

Sambil menunggu makanannya siap, matanya cuba bermain-main di kawasan kaunter restoren dan para pelayan. Lagi sekali matanya berjaya menangkap kejanggalan restoren ini. Sekali lagi dia memanggil pelayan yang sama.

“Er...dik. saya nak tanya sikit la.” Malu-malu Kamal ingin bertanya.

“Ada apa lagi encik?” Tanya si pelayan.

“Kenapa saya tengok, rata-rata seluar pelayan di sini ada benang yang terkeluar dari zip seluar mereka ye?” Pelik Kamal lihatkan seluar pelayan itu semua.

“Oh, yang itu ke encik. Ini pun salah satu dari usaha kami untuk menjimatkan masa. Jika kami ke tandas, kami akan tarik sahaja benang ini dan anu kami akan keluar. So, di sini kami dah jimat masa untuk basuh tangan.” Terang pelayan tadi.

“Oh, bagus sekali. Selain jimat masa, boleh jimat air, ye tak?” Berdekah Kamal ketawa dengan pelayan itu.

Sambil menjamu selera, Kamal mula terfikirkan sesuatu. Dia memanggil pelayan itu semula.

“Dik, kalau kamu dah keluarkan anu kamu dengan benang, bagaimana kamu masukkannya semula?” Kamal mula terfikir.

Pelayan itu tunduk dan membisik ke telinga Kamal, takut-takut orang sebelah terdengar.

“Pelayan lain saya tak tahu la encik. Tapi kalau saya, saya masukkan guna sudu kat poket saya ni ha.”

Ha! Ha! Ha!

8 comments:

  1. gler...tanak aku makan restoran nih!! euww..hahah

    ReplyDelete
  2. giler selekeh x nk aku makan kat kedai cmni hehe x pun aku bwk sudu garfu sendiri dr umah kan kan :D

    ReplyDelete
  3. Tau xpe, nasib baik lah citer khayalan aku jek.

    ReplyDelete
  4. nasib baik aku makan org suapkan..

    ReplyDelete
  5. aku mmg suka suapkan org..

    ReplyDelete
  6. ha!ha!ha!..memang gilo otak kau fikri!...hilang ngantuk aku baca cerita kau ni...trylah tulis kisah cinta yg kelakar..kau mmg berbakatlah...

    -abg ajai-

    ReplyDelete
  7. caya la wewin...tergelak sorg2 aku kat office..

    ReplyDelete

Komenlah Aku