Wednesday, April 23, 2008

CERITERA DONGENGAN MODEN #2 : SINGA TASIK YANG BACUL

Ini kisah dongeng.

Ada suatu kisah.

Tentang seekor singa yang menguasai sebuah tasik. Tersangat la sombong dan riaknya dia. Cakap besar, berlagak sombong dan pelbagai mazmumah yang lain, diterapkan dalam nilai-nilai kehidupannya. Mengaku presidn kelab bujang la. Mengaku perempuan yang tergila-gilakan dia la. Buruk akhlaknya.

Rakan-rakan singa yang lain malas mahu ambil pusing dengan "kata-kata bangga diri tapi satu pun tak boleh pakai, hampeh!" yang diluahkan sang singa. Mereka tahu, jika singa tak berbuat demikian, orang tak hormat dia sebagai penguasa tasik. Biarlah dia, bila penat berbohong, pandai la dia berhenti sendiri. Mereka tahu perkara sebenar. Presiden kelab bujang mana ada pergi dating dengan awek sampai tengah malam. Mereka tahu dan belum bodoh lagi.

Satu hari, seekor kucing betina tersesat berdekatan tasik tersebut. Bagai orang mengantuk disorongkan bantal, kucing betina ini adalah dewi venus yang diidamkan selama ini. Selama ini dia hanya perhatikan dari jauh je. Bila rakan-rakan tanya, disembunyikan saja perasaan itu. Dikutuk-kutuk kucing betina itu. Tapi jauh di lubuk hatinya, perasaan sayang itu ada.

Sejak kucing betina itu hadir di persekitaran tasik, rakan-rakannya boleh melihatkan perubahan sikapnya. Ngaumannya kurang power. Kawasan tasik tak terjaga. Teruk! Bagaimana haiwan selemah kucing bisa ubah singa menjadi spesisnya? Hebat!

Suatu hari, seorang rakan singa mahu bermigrasi ke hutan yang lain. Ke hutan konkrit. Rakan-rakan singa yang lain mengadakan sedikit majlis untuk rakan itu. Namun kelibat singa langsung tidak kelihatan. Tapi si kucing betina ada. Pelik? Mungkin si kucing menhalang singa dari hadir.

"Eeeuuuwwww.... Tak malu... Takut bini..."

3 comments:

Komenlah Aku