Saturday, March 29, 2008

CINTA MENGUBAH PERIBADI #SPECIAL : KELIBAT CINTA SERING BERMAIN DALAM KHAYALAN AKU

Entah kenapa sejak kebelakangan ini, aku lebih cenderung untuk menulis entri-entri yang condong ke arah percintaan. Hormon terlebih rembes atau hati dah semakin gatal? Aku pun tak pasti. Yang pastinya, apabila aku terbaca kisah-kisah percintaan kawan-kawan aku dan menyaksikan kehebatan cinta beraksi mengubah tabiat manusia, aku makin percaya bahawa cinta lebih berkuasa dari ego.
~
Peristiwa yang berlaku disekeliling aku inilah yang mengubah persepsi aku terhadap cinta, yang selama ini aku pasti lebih ke arah negatif. Mungkin faktor umur yang semakin meningkat dan faktor kawan-kawan yang sudah berkahwin menyebabkan hormon aku dirembes secara berlebihan dan mengawal neurologikal otak supaya mempercayai cinta.
~
Apabila berkunjung ke bilik seorang rakan telah ditransformasikan oleh cinta, aku tersenyum sendiri. Senyum sinis. Segala kata-katanya aku sambut dengan senyum. Senyum sinis. Lagi. Aku tatap wajah dia yang tekun mengulangkaji dan terfikir sendiri, apa yang cinta buat sampai dia mengubah rakan aku yang berperangai gampang ke seorang ulat buku dalam masa yang singkat. Sangat singkat. Kurang dari 3 bulan. Mungkin dengan aku, dia masih malu-malu lagi untuk bercerita memandangkan segan jika ceritanya disebarkan di dalam blog ini.
~
Bukan aku seorang sahaja yang terasa akan perubahan ini, seorang rakan lain turut merasakan perubahan ini. Kalau nak diibaratkan; seekor katak yang mengalami perubahan akibat dicium oleh cinta. Berubah menjadi manusia. Semula. Macam putera katak.
~
Aku rasa aku perlukan cinta kerana aku perlukan perubahan dalam diri aku. Aku yang selama ini bersifat boros, keanak-anakan dan pemalas, boleh berubah kerana cinta. Macam rakan aku. Ibubapa aku pun sudah mula mengomel kerana sikap aku yang semakin hari semakin boros. Menghabiskan beras je. Hasilnya tiada. Aku kesal dengan sikap aku sendiri. Aku ingin berubah tetapi biasanya perubahan aku cuma berkesan sekadar jangka masa yang pendek sahaja. Itu yang aku lebih kesal.
~
Aku tersangat ingin melihat aku menjadi dewasa. Maksud aku, yang betul-betul dewasa. Betul-betul matang. Dewasa yang tak perlu susahkan ibu bapa masukkan duit setiap bulan bagai menyara bangkai bernyawa. Tiada hasil. Hendak menjadi dewasa yang boleh berbakti pada ibu bapa. Tanpa mendengar keluhan mereka. Hendak menjadi dewasa yang boleh menanggung beban sendiri. Yang boleh berfikir tentang kepayahan ibu bapa.
~
Sedang rakan-rakan lain bertungkus lumus menyiapkan diri dengan peperiksaan, aku sibuk melayan perasaan. Ini bukan langkah pertama yang bijak untuk aku jadi lebih dewasa. Aku perlu lebih fokus terhadap pelajaran aku. Jika aku mahu berdamping dengan cinta, aku perlu berdamping dengan buku-buku teks yang tebal-tebal belaka terlebih dahulu. Pelajaran dan cinta harus jalan seiring. Jangan ada yang tertinggal. Tiada terlebih, tiada yang kurang. Keduanya perlu atas garis sejajar. Parallel.
~
Aku suka lihat kehadiran cinta bukan dengan mata kasar. Suka lihat hanya kelibat cinta. Antara nampak dan kabur. Antara nyata dan tersembunyi. Ketika itu baru aku boleh beraksi bagai anak buah Uncle Seekers. Menyiasat misteri cinta. Menyingkap hijab cinta. Barulah puas aku bercinta. Sebab cinta itu tiada logikal. Orang jadi gila kerana cinta, orang jadi bahagia kerananya juga.
~
Apa yang lebih misteri, cinta itu tiada berbentuk. Tiada bau atau rasa. Tiada alat yang boleh tentukan kehadiran cinta. Cuma penciptaan mesin yang dikenali sebagai functional Magnetic Resonance Imaging [fMRI] yang digunakan dalam kajian Semir Zeki dan Andreas Bartels dari Wellcome Department of Cognitive Neurology of University College, London. Mesin ini cuma mengesan perbezaan neurologis tetapi masih lagi tidak dapat membuktikan kehadiran cinta [Kosmo! 25 Mac 2008]. Lebih misteri cinta, lebih aku ingin mengetahuinya. Maklumlah, pelajar memang mempunyai sifat ingin tahu yang lebih tinggi. Tak kisahlah walaupun aku kena buka kotak pandora sekali pun. Bagi la kotak apa pun. Aku sanggup.
~
Ini bukan entri minta simpati. Bukan entri emo luahan perasaan hati. Tapi lebih kepada muhasabah diri yang serba kekurangan supaya aku sedar, supaya aku lebih bertanggungjawab.

No comments:

Post a Comment

Komenlah Aku