Tuesday, January 15, 2008

KISAH SILAM DARI KACA MATA SEORANG PELAJAR 12

Dari pandangan mata rabun seorang pelajar. Datang dari hatinya yang berserabut. Yang belum tercemar dengan penipuan kota. Yang masih daif dengan kata-kata.
~
~
~
Semakin dekat dengan tarikh keberangkatan aku ke Phuket, semakin teruja aku jadinya. Maklum la, ini kali pertama aku menjejakkan kaki ke luar negara selain daripada Singapura. Itu pun semasa zaman aku sekolah rendah. Lama dah tu, kira-kira 15 tahun lepas, zaman sebelum mata wang Singapura lebih tinggi harganya dari mata wang Malaysia.
~
Masa dekat sekolah dulu amat susah hendak mengikuti rombongan anjuran kelab-kelab atau persatuan-persatuan memandangkan aku kurang aktif di sekolah. Zaman itu, kalau dapat pergi ke klinik kerajaan [dekat jalan ke Jementah] tu pun dah kira best sangat la tuh. Dapat ponteng kelas prep, dapat pi makan goreng pisang/keledek, dapat pergi merayap sekejap sementara Abang Sanib sampai untuk membawa kami pulang. Waktu itu pun, ada sebilangan kawan-kawan yang menempah macam-macam seperti komik la, pisang goreng la. Cukai dikenakan atas barangan yang ditempah.
~
Tempat-tempat popular untuk membuat rombongan adalah seperti Rantau Panjang, Langkawi, Kuala Lumpur dan macam-macam lagi, termasuk la Cameron Highland. Semuanya atas nama lawatan sambil belajar ke sekolah-sekolah cemerlang, bawa pelajar-pelajar melihat sendiri kawasan asrama bestari untuk diterapkan ke persekitaran sekolah kami. Itu semua wayang semata-mata. Di sebalik itu, cikgu-cikgu kami yang sibuk nak pergi ke Rantau Panjang, Langkawi untuk bershopping semata-mata. Mengalahkan pelajar pulak. Kalau ikut rombongan sekolah, tambangnya dah percuma bukan?
~
NTMT juga pernah menganjurkan lawatan menenang minda sempena SPM yang bakal menjelang. Sekolah kami mempunyai peruntukkan untuk pelajar akhir membuat lawatan. Setelah beberapa perbincangan diadakan dan beberapa kertas kerja ditolak, akhirnya kami berjaya mengadakan lawatan menenang minda di Cherating. Kesusahan kami belum berakhir. Sebelum kami dibenarkan berbuat demikian, kami dikehendaki mendapatkan kebenaran ibu bapa / penjaga. Kami duduk di asrama dan tidak dibenarkan pulang ke rumah untuk mendapatkan tandatangan kebenaran. Cikgu Yahya Awang dan Cikgu Kamal Hassan sengaja mahu merosakkan pelan kami. Mereka badi sangat agaknya dengan batch kami. Kami tak putus asa. Ibu bapa kami memberikan respons yang baik setelah termakan dengan pujuk rayu kami. Kebenaran melalui faks dilakukan. Saban hari selepas waktu persekolahan kami beramai-ramai berkumpul di pejabat sekolah untuk memastikan faks dari ibu bapa sampai ke pejabat sekolah dengan selamat. Takut-takut Cikgu Kamal Hassan dengki dengan kami pulak. Dia memang begitu. Lebih 90% faks kebenaran selamat tiba dan Cikgu Kamal Hassan mengalah. 10% lagi kemungkinan adalah sebahagian dari ibu bapa kami yang kerja sendiri atau tergolong dalam golongan susah. Kesusahan kami bukan sampai takut itu saja. Cikgu Yahya Awang meletakkan syarat baru iaitu mesti mempunyai seorang guru pengiring dan dia menawarkan dirinya untuk menjadi guru pengiring dan meminta kami untuk menanggung segala caj penginapannya selama kami berada di sana. Sangat celaka. Menambahkan kos, kos yang sedia ada pun sudah tak tertanggung lagi. Ni kan pula, tambah lagi kos dia. Kami ikutkan saja memandangkan dia tak bersama-sama kami menaiki bas. Kos pengangkutan dia kami tak tanggung. Naik la dia kereta cabuknya. Hati aku begitu teruja sebelum ke Cherating. Seterujanya hati aku untuk ke Phuket 2 hari lagi.
~
Dalam perjalanan kami ke Cherating, kami melalui laluan Segamat – Gambang untuk ke Cherating. Kami menaiki bas yang dipandu oleh pemandu bas sembahyang jumaat kami. Entah ape ntah nama dia. Tak berapa ingat? Sapa yang ingat? Dalam perjalanan, kami membuka CD cerita Cannibal Holocaust. Cerita ini sangat ngeri dengan adegan-adegan makan orang dan makan binatang mentah-mentah. Berhentinya kami disebuah perhentian, seorang rakan kami terus muntah [bukan di dalam bas]. Siapa orang itu? Umar. Ya, Umar Haiyat, Lecturer Universiti Teknologi Malaysia, sekarang. Hatinya sangat lembut sehingga tengok darah memancut-mancut dalam televisyen pun boleh memberi kesan terhadap tekaknya. Perjalanan yang bermula pada waktu malam itu dihidangkan lagi dengan cerita Hollow Man. Pernah tonton? Sudah pasti kan? Kami sampai di Gambang untuk bersarapan pada waktu pagi keesokkan harinya.
~
Banyak lagi kisah yang menarik yang berlaku sepanjang hari percutian kami ini. Perhatian! Jangan gunakan perkhidmatan bas ini lagi kerana mulut pemandu ini hanya wangi sewaktu nak dapat duit je. Dengan bas macam haram. Dapat anda bayangkan menaiki bas jarak jauh tanpa pendingin hawa? Panas hati beb.
~
Malas la nak cerita lagi. Tanya la pada kawan-kawan kita yang lain. Pasti mereka tak kan lupa peristiwa-peristiwa Cherating ini. Hehehehe.
~
Lalalalala..... Aku lalok..... Hik...Hik....

4 comments:

  1. yer...sbgi cikgu xdikenakan apa jua bayaran..huhu..
    tpnye ko ingt sng nk jg ank org..x caye ko tnya jane.even yg aku bw tu dak upper 6..dh arr guard kat putrajaya tu xtau nk bezakn mn budak mn cikgu..hampeh tul...huhu
    tp aku sonok time tu cz org yg aku nk jmp sudi nk berjumpa ngan aku...sanggup berlari dalam hujan...hahaha

    ReplyDelete
  2. Sapa yang kau nak jumpa tu?

    Tak bagus btul sbb tak dapat bezakan cikgu dan pelajar. Dorang blum nampak kredibiliti kau lagi kot.

    Tonjolkan.

    ReplyDelete
  3. cutenye cikgu disamakan ngan student..tak pe pakai heel tinggi sket.hehe

    teruskan mengarang wiwin...aku nk baca semua cite time sekolah...chaiyok2

    ReplyDelete
  4. sapalah budak yg berlari dlm hujan tu..kesian...tp kan xkan guard xleh bezakan cikgu ngn murid? cikgu pakai pakaian seragam jugak ke?

    aku baru je gi sekolah jumaat lps.. kebanyakan cikgu dah xde rupanya... yg lelaki sorang pun aku x kenal kot...eh ada.. ustaz yazid..

    zaman skang dah x sama ngn dulu wiwin.. skang semua senang...

    ReplyDelete

Komenlah Aku