Thursday, December 08, 2011

RAJIN SELEPAS MALAS SELEPAS RAJIN

Aku pasti sesiapa pun, yang jenis basuh baju sendiri, akan rasa apa yang aku rasa.

Momentum untuk mencari spirit membasuh baju bukan selalu datang. Kadang-kadang bila kena masa tiap-tiap hari nak basuh. Kadang-kadang kalau sibuk, seminggu sekali. Lagi kalau like hell punya sibuk, nak basuh pun jenis malam Isnin dan pilih baju yang penting je macam baju kerja, spender. Seluar boleh tahan lagi, basuh 2 minggu sekali. Lebih-lebih lagi kalau kerja pakai seluar jeans. Memang sebulan sekali basuh pun belum tentu.

Ok, kalau musim jenis semangat rajin datang. Semua benda kita nak buat. Nak basuh baju, basuh seluar, basuh spender, basuh singlet, basuh cadar, basuh sarung bantal, basuh tuala mandi, basuh bilik air, mop lantai, basuh tingkap. Senang kata, kadang-kadang tu, kucing pun nak dimandikan. Punya la rajin.

Dan bila dah jadi hyper rajin beginilah, wujud pula kemalasan yang lain. Lipat baju.

Bila kau dah lambakan semua baju bersih atas katil, khususnya bujang, dan kau mahu tidur. Kau akan tolak sikit baju bersih tu ke birai katil. Dalam hati kata, "Ngam ngam badan aku pun jadilah." Dan ini akan berlarutan sampai kau dapat momentum untuk rajin lipat baju pula.

Ah, aku rindu hidup bujang :p

No comments:

Post a Comment

Komenlah Aku