Thursday, August 20, 2009

BILA BOSAN-BOSAN

Bekerja dalam bidang ini ada pasang surut rasa gembiranya. Kadang ada kerja, jadi sibuk sangat. Kadang masa lapang, seluas padang ragut. Sampai jadi mengantuk. Tetapi adalah satu kesilapan besar jika dalam sesebuah firma itu mempunyai segerombolan pekerja atau pelajar praktikal yang imajinasi tinggi dalam sektor pemberian nama. Baik di pejabat mahupun di luar pejabat.

Macam dalam firma aku, ada beberapa nama yang telah beberapa orang dapat daripada gerombolan pekerja atau pelajar praktikal yang berimajinasi tinggi tadi.

1) "Filing Gurlz" - 2 orang pelajar praktikal (wanita) dari sebuah IPTS. Malang bila masuk firma waktu peak-period tempohari. Sampai sekarang bebal nak buat kertas kerja audit. Last-last, dapat kerja mengemaskini fail kekal (permanent file) dan kerja itu berjaya dilengahkan menjadi 3 minggu. Dan nama "Filing Gurlz" tercipta dari itu.

2) Armadi - Seorang pelajar praktikal (wanita) yang lain, mendapat tugas untuk mengaudit sebuah syarikat yang mempunyai perkataan "Armadi" dalam nama syarikat itu. Disebabkan dia menyelesaikan tugasan itu dalam tempoh masa yang agak lama dan telah meng"ammend" laporan audit sebanyak jari.

3) Nasi black - Merujuk kepada nama panjangnya "Nasi Goreng Ayam Black Pepper". Diorder di sebuah warong makan berhadapan dengan KPTM.

4) Sula Kuda - Merujuk kepada variasi ayat mengarut dan mencarut. Tiada makna tersembunyi. Hanya untuk digunakna untuk mengarut dan perkataan alternatif bagi mengurangkan menyebut perkataan "Bodoh" dan "Babi".

5) Lipat - Nama seorang pelajar praktikal (wanita) yang telah tamat praktikal awal bulan ini. Kenapa lipat? Dia suka memakai baju yang ketat walaupun bertudung tetapi menampakkan susuk perut yang berlipat disebalik baju ketat itu. Hilang selera makan....

6) Kuda - Juga nama seorang pelajar praktikal (wanita) yang telah tamat praktikal awal bulan ini. Ketawa seperti kuda dan sangat "annoying".

Kreatif, kan?

No comments:

Post a Comment

Komenlah Aku