Wednesday, January 28, 2009

TRAVELOG : AROUND MALAYSIA IN 24 HOURS (PART 1)

Ini kali pertama aku mengharungi pengalaman yang maha penat ini. Aku rasa macam sudah seperti salah seorang peserta Amazing Race Asia pula. Aku juga tidak pernah terfikir akan mengharungi semua ini dalam jangka masa aku sedang sibuk dengan kerja-kerja akademik.

Semua ini bermula dengan jemputan undangan perkahwinan salah seorang boss ayah aku di Pantai Batu Buruk, Terengganu.


Hour 0.
Menunggu ketibaan Ekspress Mayang Sari yang sepatutnya tiba jam 7.30pm tetapi ia hanya muncul di lokasi pada jam 8.00pm. Tiket berharga RM74 membayangkan tempat duduk yang luas dan selesa. Pergh.. Sempat juga aku mengalas perut dengan sepinggan mee goreng mamak dan sebiji telur goreng goyang juga segelas teh o ais. Terima kasih juga diucapkan kepada Saudara Daud yang bersusah payah mencarikan kereta sewa dan menghantar aku dan adik aku ke Changlun.

Hour 1.
Bas berhenti di Stesen Bas Tanah Merah, Jitra untuk mengambil penumpang. Tanpa di sangka-sangka pula, aku terserempak (bukan dirancang) dengan seorang sahabat lama, Faraein Sanusi yang menyambung pelajarannya ke peringkat KPLI di IPDA. IPG yang sama dengan Cikgu Aminudin Salleh setahun yang lepas. Dia masih tidak berubah. Masih dengan keserabutan atau dengan dialek kedahnya “Kekalutan”. Walaupun sudah pandai mengendalikan Alat Pembantu Peribadi (PDA) berjenama O2 namun dia tetap serabut.

Hour 2.
Bas melewati lebuhraya susur Juru di Seberang Prai, Puau Pinang. Kereta tampak berasak-asak hendak menuju ke destinasi masing-masing. Kebanyakkannya menghala ke arah pulau dan ke arah utara. Jalan menuju arah selatan amat lengang sekali. Cuma sesekali dihiasi dengan perlumbaan bas-bas ekspress.

Hour 5.
Bas berhenti berehat di hentian Rehat dan Rawat (R&R) Tapah, Perak arah selatan untuk memberi ruang kepada penumpang untuk menunaikan solat Isya’ dan mengisi perut. Antara kawasan R&R yang aku suka singgah memandang fasiliti yang selesa dan luas.

Hour 6.
Bas melewati stadium Shah Alam Selangor. Indah juga kawasan sesak ini di kala dinihari. Tiada kesesakkan. Tiada hiruk pikuk enjin kenderaan. Tiada asap. Tiada polis.

Hour 7.
Bas melewati Negeri Sembilan dan negeri Melaka tanpa ada masalah di tahan polis atau JPJ walaupun bas bergerak dengan kelajuan yang hilang akal.Cuma tampak jalan sedikit sesak arah utara.

Hour 9.
Bas tiba di sebuah hentian di Yong Peng untuk menurunkan penumpang sebelum meneruskan perjalanan ke Batu Pahat. Aku dan Faraein berpisah takat di sini. Kami sempat bersolat Subuh di sebuah stesen pam minyak petronas di Jalan Rahmat, berhampiran dengan Masjid Jamek Batu Pahat.

Hour 12.
Bas selamat tiba di Johor Bahru pada jam 8.00am. Alhamdulillah. Dengan mata yang agak kuyu dan perut yang agak lapar, kami (aku dan adik) disambut oleh ayah aku yang telah penat menunggu seawal jam 7.30am. Kami hanya sempat meluangkan masa kurang dari setengah jam di rumah sebelum kami semua bertolak ke Kuala Terengganu. Nak cium dan gomol-gomol (dengan Comot) pun tak sempat sangat. Tak puas. Penat pun tak hilang lagi. Tapi nasib baik ayah aku bersetuju untuk memandu terlebih dahulu dan aku tidur terlebih dahulu. Jaga stamina beb, nak pergi jauh ni.

To be continued....

1 comment:

Komenlah Aku