Wednesday, September 03, 2008

DOSA KERING

Ayah kata, membohong tu berdosa. Mati kena seksa. Lidah kena potong. Guna gunting neraka. Waktu aku kecil dulu, aku rasa takut sangat. Tapi aku tahu, ayah tambah-tambah cerita je. Nak buat aku takut. Nak buat aku ikut cakap dia. Aku tak kesah.

Ustaz kata, membohong tu berdosa. Aku tahu. Sebab ayah dah pesan dah. Ustaz cakap lagi. Kalau berbohong nanti hilang kawan. Hilang kepercayaan. Tapi aku rasa ustaz saja nak gertak. Suruh ikut peraturan sekolah. Berbohong, trend student masa tu.

Kutax kata. Bulan Ramadhan yang mulia ni, tak baik berbohong. Lagi pun, kata dia, buat apa nak bohong kau? Aku yakin. Setan di lidah Kutax sudah kena ikat. Sebab buku kata bulan Ramadhan ni, setan kena rantai. Aku percaya.

Kutax kata. Lagi. Dia ada di bilik pensyarah. Aku rasa pelik. SMS yang Kutax hantar, nampak pelik. Aku naik hairan. Kenapa Kutax suka berbohong? Bilik lecturer dia kosong. Tapi dengan konfidennya dia hantar SMS yang dia ada dalam bilik lecturer dia.

Celaka.

Sampai mati aku tak percaya dia lagi.

No comments:

Post a Comment

Komenlah Aku