Monday, May 26, 2008

LUAR DAN DALAM, BAIK DAN JAHAT, TIDAK TERLALU SIGNIFIKAN

Tiba-tiba saya terkenangkan seorang kawan karib zaman kecil saya dahulu, Ibrahim b. Shapiai @ Abd Razak, yang kini bertugas di Universiti Teknologi Malaysia sebagai pensyarah Fakulti Elektrikal. Dia dalam proses menyiapkan kertas kerja untuk persediaan melanjutkan pelajaran ke peringkat Ph.D dalam bidang Kejuruteraan Bunyi di mana-mana universiti di kawasan negara-negara Svandinavian.

Saya terasa mahu mengimbau kembali langkah-langkah pertama beliau sebelum beliau pergi melanjutkan pelajarannya kembali.

Beliau dibesarkan di sebuah taman perumahan pangsa, Taman Cempaka, di Johor Bahru. Kami mula bersahabat sejak awal umur 5 tahun lagi. Kami bermain bersama, belajar bersama. Set sosial di kawasan perumahan ini adalah tidak begitu kondusif untuk melahirkan anak-anak yang cintakan ilmu. Walaubagaimanapun, masyarakat di situ tetap mempunyai nilai-nilai tolong-menolong dan bergotong-royong, iaitu nilai yang tidak banyak diamalkan oleh set sosial di kebanyakkan taman perumahan di Johor Bahru, bandar yang semakin membangun. Maka, dengan membesarkan dalam lingkungan masyarakat sebegini, walau setinggi mana pun ilmu di dada, jiran-jiran, kawan-kawan dan keluarga telah menjadi keutamaannya.

Ops..Hampir saya terlupa. Ibrahim merupakan bekas pelajar Sekolah Menengah Tasik Utara (1996-1998), Sekolah Menengah Teknik JB (1999-2000), UTM KL (2001-2004) - Diploma, University of York, UK (2005- 2007) - Degree dan Master (One of Best Student.)

Sering menelefon saya dari luar negara dan apabila pulang ke tanah air beberapa bulan dahulu, bahasa Melayunya masih lagi fasih. Masih tak banyak berubah. Masih lagi mengikuti aktiviti yang sering dijalankan oleh jawatankuasa taman perumahan. Masih lagi tak lupa kawan lama.

Saya juga ada seorang lagi sahabat yang saya kenalinya agak lama dahulu. Memang tergolong dalam mereka yang bijak pandai. Kecerdikannya dah terpancar sejak mula saya kenali dia. Alhamdulillah, dia telah berjaya dalam pelajaran dan melanjutkan pelajaran ke peringkat master. Akhirnya dia berjaya menjawat jawatan pensyarah di universiti yang sama dengan Ibrahim, kawan saya yang pertama tadi. Mungkin dia sedang bahagia dengan tugasannya sekarang berbanding tugasnya dahulu.

Mungkin disebabkan faktor persekitaran dan proses pembelajaran, ia mengubah peribadi sahabat saya ini menjadi seseorang yang saya tak kenali (secara zahir) dan gaya percakapan juga berubah. Pada mulanya, saya terkejut dan berbangga dengan perubahannya. Tapi lama-kelamaan saya rasa saya semakin jauh dari sahabat saya itu. Masanya telah sampai untuk saya relakan hati ini melepaskan dia untuk ke set sosialnya yang baru. Untuk ke satu langkah lagi dalam episod kehidupannya.

Apa yang saya ingin tekankan di sini ialah setinggi mana pun ilmu yang telah berjaya kita kecapi, setinggi mana sekalipun menara gading yang telah kita daki, kita harus pandang ke bawah juga. Pandang ke belakang semula. Untuk kita nilai asal usul kita semula. Dengan harapan, apabila kita ke hadapan kelak, kita ingat apa yang menyebabkan di hadapan. Semoga kita tidak sesat dengan kemewahan dan keindahan masa hadapan kita.

Begitulah hendaknya.

5 comments:

  1. wiwin,

    aku sedih :(

    cm kau ckpkan

    dh sampai masa lepaskan mereka-mereka ke alam lebih dewasa

    ReplyDelete
  2. What past is past...

    Yang penting is future...

    Yang lepas itu cuma kenangan...

    Dah la...lepaskan la dia...

    ReplyDelete
  3. tak de ape yang nk dilepaskan

    past is past

    enough is enough

    muahahahaha

    ReplyDelete
  4. wah...cerita kau ni memang buat abg ajai nak komen skit,

    memang setiap org akan rasa seperti yg kau rasa, perubahan status sosial,perubahan nilai hidup,perasan berjaya...padahal kerja makan gaji je...,bukannya bukak kilang papan,ladang buah naga atau bukak bisnes ke...

    kadang2 kawan2 yg dulu mesra dgn kita dulu jadi lain,...tapi kawan yg kekal mesra walau apa pun status dia itu lah kawan sejati,
    Teringat kata2 shakespeare "aku tak benci pada orng lain,aku tak cemburu pada kejayaan org lain tapi aku puas pada kerugian ku sendiri"

    ReplyDelete
  5. hmm wewin sahabat sejatiku..
    introduce kan aku kt saudara ibrahim =P
    huhuUU

    ReplyDelete

Komenlah Aku