Sunday, December 09, 2007

KISAH SAWI, UDANG DAN SARAPAN PAGI AKU

Pagi tadi aku ke kedai runcit berhampiran untuk membeli udang dan sawi sebab emak aku nak masak bee hoon goreng putih. Dengan sepenuh rasa malasnya aku melangkah bangun dari katil aku.
~
"Emak, hari minggu camni, mana boleh bangun pagi-pagi. Orang penat la."
~
Macam la kau kerja.
~
Tibanya aku di kedai, aku disambut dengan gelak hilai makcik-makcik kepoh kawasan kejiranan yang telah sedia tahu sebagai Kepochi Taman.
~
"Ton, kau dah dengar cerita baru blum?" Kata Si Kepoh 1.
~
"Cerita ape pulak tu Nab? Aku duduk kedai je ni ha. Tak sempat nak dengar gossip lagi." Kata Si Kepoh 2, pemilik kedai.
~
"Anaknya Si **** tu. Dah kahwin minggu lepas." Kata Si Kepoh 1.
~
"Eh, ye ke? Aku tak tahu pun. Kad pun tak dapat. Anak dia yang mana satu ni?" Tanya Si Kepoh 2 lagi.
~
"Ala, yang baya anak bujang kau tu la... Dia buat kecik-kecik je" Jawap Si Kepoh 1 selamba.
~
"Yang itu? Budak kecik lagi tu. Baru 20 tahun kan. Gatal benor nak kahwin ke? Ke...." Kata Si Kepoh 2 tak menghabiskan kata-katanya.
~
"Entah la Ton. Kata orang, bapaknya kawenkan sebab dah asyik bekepit je. Dari orang bawak mulut, baik dikawenkan je.." Kata Si Kepoh 1 diselangi dengan ketawa jahatnya.
~
Ah... Makcik. kau dah tengok ke perangai anak kau sebelum kau kata anak orang lain? Lebih kurang sama kot sebab anak korang tu teman sepermainan. Perangai pun tak berubah jauh.
~
Tak kuasa aku nak dengar sampai abes. Perut lapar, mata gua berat. Lepas pekena Bee Hoon Goreng Putih Extra Special dengan Keropok Ikan Tambun Terengganu Super Special, aku terus lena dibuai mimpi venus aku. Indahnya bila duduk di rumah kan?

Ini bukan udang yang aku beli!!!

No comments:

Post a Comment

Komenlah Aku